سفارش تبلیغ
صبا ویژن
FONT-SIZE: 12pt; MARGIN: 0; LINE-HEIGHT: 130%; FONT-FAMILY: tahoma,;
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
} .GuestLogo{ width: 110px; margin: 5px; border: 1px black solid; text-align: absmiddle; } .GuestList{ font-family: tahoma; font-size: 12; } input{ border:1px #b0bbcf solid;font-family:tahome;font-size:12;padding:1px; height:20px; } A { FONT-WEIGHT: bold; FONT-SIZE: 8pt; MARGIN: 0px; COLOR: #7147B1; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: tahoma, sans-serif; TEXT-DECORATION: none } A:visited { FONT-WEIGHT: bold; FONT-SIZE: 8pt; MARGIN: 0px; COLOR: #7147B1; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: tahoma, tahoma, sans-serif; TEXT-DECORATION: none } A:hover { COLOR: #6400FF } A:visited:hover { FONT-WEIGHT: bold; FONT-SIZE: 8pt; MARGIN: 0px; COLOR: #6400FF; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: tahoma, tahoma, sans-serif; TEXT-DECORATION: none } P { direction: rtl; font-family: tahoma; font-size: 12; line-height: 1.6; margin:0px; } #mainkadr { margin:0px; } #ldiv { margin:2px; border:0px solid red; font-family:tahoma; float:left; width:20%; } #rdiv { margin:2px; padding-left:7px; margin-right:0px; background-position: 10px 100px; background-attachment: fixed; background-repeat: repeat-x; BACKGROUND-img:url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif); border:0px solid #b0bbcf; font-family:tahoma; width:78%; float:right; } .tkadr{ background-color:#b0bbcf; color:#ffffff; font-family:tahoma; font-size:12; text-align:center; direction:rtl; } #bottomkadr{ font-family:tahoma; font-size:10; direction:rtl; border:1px #b0bbcf solid; padding:3px; margin:5px; text-align:center; } .bodykadr{ border:1px #b0bbcf solid; font-family:tahoma;font-size:12; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif) ; background-position: 10px -150px; background-attachment: fixed; LINE-HEIGHT: 130%; direction:rtl; border-top:0px; padding:5px; width:100%; } .titr { border:1px #b0bbcf solid; font-size:12;font-family: tahoma; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif); background-position: 10px -2750px; background-attachment: fixed; background-repeat: repeat-x; LINE-HEIGHT: 130%; direction:rtl; text-align:center; color:#082345; height:28px; padding:2px; width:100%; } #ltitr { FONT-SIZE: 22pt; margin:5px; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif) ; background-position: 10px -2700px; background-attachment: fixed; background-repeat: repeat-x; LINE-HEIGHT: 130%; FONT-FAMILY: titr,badr,zar,koodak,mitra,tahoma; text-align:center; border:2px #b0bbcf solid; padding:5px; height:90px; direction:rtl; } .smeno { padding:2px;float:right; border:1px #b0bbcf solid; font-family:tahoma;font-size:11; height:25px; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif) ; background-position: 10px -2750px; background-attachment: fixed; background-repeat: repeat-x; cursor:hand; color:#113766; background-color:#ffffff; margin:2px; } .smallfont { color:#FF6600; } .sbot { width:18px; height:18px; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp74/bigbot1.gif) ; background-position: 0px 0px; background-attachment: fixed; background-repeat: no-repeat; font-size:1pt; margin-left:5px; margin-top:-23px; cursor: hand; } #marqu { border:1px #b0bbcf solid; FONT-SIZE: 11pt; BACKGROUND: url(http://www.parsiblog.com/View/tempIMGs/Temp81/81.gif) ; background-position: 10px -750px; background-attachment: fixed; background-repeat: repeat-x; FONT-FAMILY:koodak,mitra,tahoma; color:#082345; height:28 px; padding:2 px; direction:rtl; }
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نه بخدایى که از قدرت او درمانده شبى سیاه به سر بردیم که روزى سپیدى را در پى خواهد داشت ، چنین و چنان نبوده است . [نهج البلاغه]
فعالیتهای قرآنی - فرهنگی بسیج دانشگاه آزاد ساوه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار

  •  

    « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ  »

    ترجمه:    
    اى کسانى که ایمان آورده ‏اید ازغیر خودتان همراز نگیرید. آنان در تباهى شما کوتاهى نمی ‏کنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا کینه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پیداست و آنچه دلهایشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقیق ما آیات (روشنگر و افشاگر توطئه‏ هاى دشمن) را براى شما بیان کردیم اگر تعقّل کنید.      (118 آل عمران)

    تفسیر و نکته:               

    1- بیگانگان را مَحرم اسرار خویش قرار ندهیم. «لا تتخذوا بطانة من دونکم» وجود مستشاران خارجى در کشورهاى اسلامى، ممنوع است.
    2- رازدارى، یک وظیفه‏ ى قطعى است. «لاتتخذوا بطانة من دونکم»
    3- هر مسلمانى هم که مصداق «دونکم» باشد، نباید محرم اسرار قرار گیرد، زیرا در میان مسلمانان نیز افراد فتنه‏جو و جاسوس، کم نیستند. «لاتتخذوا بطانة من دونکم...»
    4- ملاک دوستى و روابط صمیمانه‏ى مسلمانان با سایر جوامع باید ایمان باشد. «لاتتخذوا بطانة من دونکم»
    5 - جامعه‏ ى اسلامى، برتر از جامعه ‏ى غیر اسلامى است. «دونکم» بجاى «غیرکم» نشان آن است که غیر مسلمانان، دون و پائین‏اند. «من دونکم»
    6- اوّلین حرکت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فکر و اندیشه کوتاهى نمى‏کند. «لایألونکم خبالاً»
    7- دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد می ‏کنند: 1- فساد. «لایألونکم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اکبر»
    8 - دشمنان خود را بشناسید و هشیار باشید، آنان ذرّه‏اى در توطئه و فتنه علیه شما کوتاهى نمی ‏کنند. «لا یألونکم خبالا ودّوا ما عنتّم»
    9- اوامر و نواهى الهى، دلیل و فلسفه دارد. اگر شما را از روابط صمیمانه با دشمنان نهى مى‏کند، به خاطر آن است که آنان در توطئه علیه شما کوتاهى نمى‏کنند. «لاتتخذوا... لا یألونکم»
    10- از کوزه همان برون تراود که در اوست. از دشمن انتظارى جز بغض و کینه نیست. «قد بدت‏البغضاء من افواههم»
    11- دشمنان خود را از تبلیغات آنان بشناسید. «قد بدت‏البغضاء من افواههم»
    12- روابط صمیمى با دشمنِ توطئه‏ گر، نشانه‏ى بی ‏عقلى است. برخورد با صفا، با افراد بی ‏صفا، کم عقلى است. «ما تخفى صدورهم اکبر... ان کنتم تعقلون»
    13- خداوند به درون همه آگاه است و نقشه ‏هاى دشمنان اسلام را افشا می ‏کند. «وما تخفى صدورهم اکبر»
    14- دشمنان شما منافق هستند، ظاهر و باطنشان یکى نیست. «ما تخفى صدرهم»
    15- خداوند با معرّفى روحیات دشمن، با شما اتمام حجّت کرده است. «قد بیّنا الایات»
    16- مؤمن بودن مسأله‏اى است و عاقل بودن مسأله دیگر، لذا در این آیه خداوند به مؤمنان م‏ی فرماید: کفّار را محرم اسرار خود قرار ندهید، اگر عقل دارید. «یا ایها الّذین آمنوا... ان کنتم تعقلون»



    مهدی اخویان ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 1:10 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    خبر گزاری مهر اعلام کرد:

    آسیب شناسی کتابت قرآن کریم - 7

    کتابت قرآن به خط ایرانی قرائت آن را تسهیل می کند
    معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه خواندن قرآن به خط خوشنویسان ایرانی چون نیریزی، بسیار راحت تر است، گفت: از سه سال قبل قرآنی که به خط عثمان طه و به شیوه رسم المصحف کتابت شد به رسم الاملاء تبدیل گردید تا قرائت و خواندن آن آسانتر باشد.

    احمد حاجی شریف معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نگارش قرآن چند نوع است، اظهار داشت: نگارش در ایران دو نوع است که رسم المصحف و رسم الاملاء را شامل می شود.

    وی افزود: رسم الاملاء مطابق با ادبیات عرب است، به جز چند کلمه خاص چون زکوة، صلوة، حیوة که در ادبیات عرب  بدون واو نوشته می شود که عدم تغییر این کلمات هم به دلیل این است که هیچ قرآنی از ابتدا تا به حال تغییر نکرده و یا تعداد آنها بسیار کم است. مشابه این کلمات در زبان فارسی نیز وجود دارد که باید آن را رعایت کرد، چون کلمه خواهر و خویش که یک واو اضافه دارد و ما در نوشتن این کلمات واو را رعایت کرده ولی کلمه را بدون واو قرائت می کنیم.

    احمد حاجی شریف تصریح کرد: قرآن باید با رسم الاملاء باشد و همچنین از نظر علامتگذاری مخاطبان و خوانندگان قرآنهای ایرانی را بهتر می خوانند، زیرا نو آموزان اگر حرکتهای زیادی در قرآن وجود داشته باشد به علت عدم آشنایی با آن خط، کلمات را نادرست تلفظ می کنند.

    معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه گفت: در ایران بیشتر قرآنهایی که مورد استفاده قرار می گیرند به خط نیریزی و دیگر خوشنویسان ایرانی هستند.

    وی با بیان اینکه امروزه از قرآن به خط عثمان طه کمتر استفاده می شود، یاد آور شد: در قرآن به خط عثمان طه رسم المصحف رعایت شده و به دلیل رعایت علامتگذاریهای عربی خواندن آن خالی از مشکل نیست.

    احمد حاجی شریف اظهار داشت: قرآنهایی که به خط خوشنویسان ایرانی چون نیریزی است، اگر چه به لحاظ رعایت رسم الاملاء راحت تر است، اما به لحاظ رعایت بعد خوشنویسی که بعضی حروف روی هم نوشته می شوند و یا تداخل بیش از حد معمول دارند در آموزش چندان مناسب نیست.  اما اخیرا تعدادی از ناشران تا آنجا که مقدور بود در مونتاژ خط این مشکل را برطرف کرده اند و از حدود 3 سال قبل به دلیل آموزشی بودن، قرآنی که به خط عثمان طه کتابت شده را به رسم الاملاء تبدیل کردند و علامتگذاری آن به شیوه قرآنهای ایرانی تغییر یافت تا قرائت آن آسانتر شود.



    مهدی اخویان ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 12:32 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    خبر گزاری مهر اعلام کرد:

    خانواده مهمترین نقش را در تعمیق آموزه های قرآنی دارد

    مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه قرآن پاسخگوی تمامی نیازهای انسان است، گفت: مصادیق و الگوهایی که قرآن معرفی کرده برای هدایت انسان به سوی کمال بسیار مهم هستند و در این میان ابتدا خانواده و بعد مراکز آموزشی و دستگاههای فرهنگی نقش مؤثری در ارائه و تعمیق این آموزه ها بر عهده دارند .

    حجت الاسلام هادی قبادی مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به طور طبیعی برای هر انسانی در جهان که معتقد به یک دین آسمانی است، یکی از ضرورتهای اعتقاد به دین کتاب دینی است، به هر حال با توجه به اینکه کتاب آسمانی دین مبین اسلام قرآن است و آخرین معجزه جاویدان خداوند برای هدایت بشر از سوی آخرین رسول آمده است .

     

    وی با اشاره به وظیفه مسلمانان در قبال آموزه های دینی، اظهار داشت: وظیفه و تکلیف افراد و آحاد جامعه  اسلامی در قبال شناخت و معرفت آموزه های قرآنی بیش از سایر افراد است .
     

    حجت الاسلام قبادی با اشاره به ضرورت شناخت آموزه های دینی و قرآنی و به کارگیری آنها در در زندگی، تصریح کرد: در مرحله اول شناخت ظاهر قرآن کریم لازم است، زمانی می توانیم آموزه های دینی را وارد زندگی کنیم که درک صحیحی از الفاظ صوری در قرآن داشته باشیم، این امر مستلزم خواندن قرآن کریم است و البته به همین دلیل است که قرآن به آن اشاره کرده، تا جایی که امکان دارد قرآن بخوانید همین انس با قرآن و صرف خواندن قرآن نورانیت را در زندگی وارد می کند.

     

    مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با تأکید بر مرحله دوم از شناخت آموزه های قرآنی، یادآور شد: دومین مرحله در یادگیری آموزه های دینی و  ورود آن به زندگی، آشنایی با ترجمه قرآن کریم است، به هر میزان که آیات قرآن کریم را با ترجمه و فهم  آن بخوانیم در معنویت ما اثر بخش خواهد بود و اینکه بپذیزیم قرآن کتاب انسان سازی است، بنابراین تدبر در عمق آموزه های قرآنی در ترویج و توسعه معارف دینی مؤثر خواهد بود .


    وی با اشاره به اینکه انسان موجودی تربیت پذیر است، اظهار داشت: آدمی در هر مقطع سنی که قرار می گیرد شرایط خاصی بر آن حاکم می شود، سنین کودکی و نوجوانی دو مقطع حساس در زندگی انسان است، بنابراین نقش خانواده در ترویج آموزه های قرآنی نقشی بنیادی و اولیه است.

    مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر نقش مهم مادران در تربیت خانواده، یادآور شد: به این دلیل که مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثرتر از پدر است بنابراین می بایست خود پدر و به ویژه مادر قبل از تولد فرزند پیش زمینه دینی را در خود تقویت کند تا توانایی تربیت فرزند صالح را داشته باشد.

    حجت الاسلام قبادی در ادامه با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش دومین وظیفه را در ترویج آموزه های قرآنی بر عهده دارد، گفت: در درجه دوم بعد از خانواده  وظیفه ترویج و گسترش آموزه های دینی بر عهده  سازمان آموزش و پرورش است، این نهاد وظیفه دارد با برنامه ریزی های مدون و از پیش تعیین شده ای آموزه های قرآنی را در سطوح مختلف آموزشی ارائه دهد .

    وی نقش دستگاههای فرهنگی را نیز در مرحله مهم اعلام کرد و اظهار داشت: اولویت آخر در اشاعه آموزه های قرآنی در بطن جامعه اسلامی بر عهده دستگاههای فرهنگی جامعه قرار دارد در واقع عملکرد این دستگاهها در تربیت، رشد و نمو افراد متخصص و کارشناس دینی بسیار مهم است.



    مهدی اخویان ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 12:28 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    مسابقات قرآن راهی موثر در جذب اقشار مختلف مردم به قرآن کریم
     
     

       
    .

    استان ها: مدیر کل دفتر انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری مسابقات قرآن را در جذب اقشار مختلف مردم به سوی قرآن کریم بسیار موثر دانست.

    به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین قبادی در حاشیه برگزاری نهمین دوره مسابقات منطقه ای قرآن کریم در گفتگو با واحد اطلاع رسانی مسابقات، از وجود بیش از دو هزار موقوفه قرآنی در کشور خبر داد و گفت: این موقوفات قرآنی که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است در حوزه های مختلف قرآنی بکار گرفته شده که یکی از این حوزه ها برگزاری مسابقات قرآنی است.

    وی در ادامه تصریح کرد: مسابقات قرآنی می تواند اقشار مختلف جامعه را به سمت و سوی این کتاب الهی جذب کند زیرا این مسابقات، رقابتی مقدس می باشد و خود قرآن نیز مومنین را تشویق می کند که در امور خیر به هم سبقت گیرند.

    حجت الاسلام قبادی به برگزاری بیش از 13 دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در داخل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل وجود موقوفات قرآنی یکی از محوری ترین سازمانهاست که در حوزه قرآن فعالیت دارد و با برگزاری بیش از 23 دوره مسابقات بین المللی در کشور این مسابقات از معتبرترین مسابقات بین المللی قرآن در سطح دنیا محسوب می شود.

    مدیر کل دفتر انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام حافظان و قاریان قرآن به بیش از 10 کشور در سال خبر داد و یادآور شد: سازمان اوقاف به عنوان تنها مرجع اعزام کننده نماینده به مسابقات خارج از کشور و تنها متولی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در داخل کشور، هر ساله به کشورهای عربستان، مالزی، اندونزی، هندوستان، امارات، اردن و تونس حافظان و قاریان قرآن را اعزام می کند.

    وی یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی را احیا و شناساندن معارف بلند قرآن ذکر و خاطرنشان کرد: از چنین انقلابی انتظار می رفت که قرآن را بیشتر در سطح جامعه ترویج دهد. با گذشت 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آنچه بدست آمده متناسب با توقعات و انتظارات نیست و امکان حرکت در مسیر اشاعه و ترویج قرآن کریم بیش از این مورد انتظار بوده است که یکی از دلایل آن پراکندگی مراکز تصمیم گیری در حوزه قرآن است.

    مدیر کل سابق دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف افزایش کیفی و کمی سطح مسابقات را توقعی منطقی خواند و ظرفیت سازمان اوقاف در برگزاری این مسابقات را بیش از این دانست.

    وی افزایش کیفی و کمی مسابقات قرآن را منوط به تلاش مسئولان زیربط و شرکت کنندگان عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل این است که منشور ثابت ومشخصی میان مراکز تصمیم گیری در امور قرآنی وجود ندارد و بودجه های اختصاص به امور قرآنی متناسب با شان نظام جمهوری اسلامی نیست



    مهدی اخویان ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 12:27 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    از اوّلین شبى که قرآن بر رسول اکرم(ص) فرود آمد, سرزمین تشنه از معنویت حجاز در معرض رحمت الهى قرار گرفت و ابواب ارتباط با این منبع فیض الهى برقرار شد و قرآن, حلقه اتّصال آسمان و زمین گردید. انس با کلام وحى و زمزمه آیات آن در شبانه روز به گونه اى بود که پیامبر(ص), خانه افراد را از صوت قرآن صاحبان آنها مى شناخت.1 عده اى به قرائت, عده اى به حفظ و گروهى به تدبّر در آیات الهى پرداختند و جامعه اسلامى نیز در حال عمل کردن به این آیات نورانى بود.
    با وجود این, چرا قرآن مى گوید که در قیامت, پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن شکایت دارد؟ آیا حضرت از امّت زمان خود گله مى کند یا از مسلمانان بعد از آن دوران؟ به نظر مى رسد با توجّه به ارتباط و علاقه اى که بین اصحاب و پیامبر(ص) در آن زمان بوده است, این شکایت, متوجّه دوران بعد از پیامبر(ص) باشد. روایت معتبرى ذیل
    آیه: (رب انّ قومى اتّخذوا هذا القرآن مهجوراً)2 پیدا نشده که منشأ قضاوت صحیح باشد;ولى با توجّه به آنچه گذشت, احتمال اینکه امّت بعد از پیامبر(ص) مشمول این شکایت باشند, بیشتر است.
    براى خارج شدن قرآن از مهجوریت, این نوشتار در پى آن است که روایات وارد شده در مورد قرآن را به صورتى نظام مند در آورد. البته این نظام در تمام سخنان گهربار پیامبر(ص) و معصومان(ع) وجود دارد (که در نوشته اى مستقل, خواهد آمد).کارى که ما کرده ایم, این است که چنین نظامى را آشکار نموده ایم. حاصل این سیر طولى که در روایات مربوط به قرآن انجام شده, این مى شود که هر کس به فراخور ظرفیت و توان خویش از قرآن بهره گیرد و عدم توانایى در یک مرحله, او را از مراحل قبل محروم نکند; مانند روایات مربوط به نماز خواندن که فقها از مجموع روایات, قاعده اى ساخته اند که با توجّه به آن قاعده, هیچ کس عذرى در ترک نماز ندارد و گفته اند: (الصلاة لا یُترک بحالٍ; نماز در هیچ حالى نباید ترک شود).
    در مورد قرآن نیز اگر بخواهیم آن را از مهجوریت خارج کنیم, هیچ کس نباید تحت هیچ شرایطى ارتباط خود را با آن قطع نماید. البته نماز, حکمى الزامى دارد; امّا در مورد قرآن, الزام و تکلیفى در کار نیست.
    اگر روایات مربوط به قرآن را تحت این نظم در نیاوریم, تعارض شدیدى بین آنها وجود خواهد داشت. براى مثال در تعدادى از روایات به قرائت قرآن سفارش شده است و بر این کار تأکید شده, تا جایى که پیامبر(ص) فرموده است: «اگر کسى قرآن را اشتباه هم بخواند و نتواند آن را تصحیح کند, فرشته اى مأمور مى شود تا به صورت صحیح آن را بالا ببرد»3 و یا در دسته اى از روایات, براى شنیدن قرآنْ ثواب قائل شده اند و حتّى شنیدن غیر ارادى آن را هم مستحق پاداش دانسته اند.
    در مقابل, روایات فراوانى وجود دارد که پیامبر(ص) یا ائمه(ع) فرموده اند در قرائت بدون تدبّر و اندیشه, خیرى نیست و یا روایاتى هست که در آنها فقط براى عمل به قرآن, ارزش قائل شده اند.
    این تعارضها باید رفع شوند و رفع تعارض به آن است که گفته شود هر دسته از روایات, شامل گروهى از مخاطبان است. عدّه اى فقط مى توانند قرآن را نگهدارى کنند و حتّى از قرائت آن هم معذورند. گروهى فقط مى توانند آیات آن را به تماشا نشینند. گروهى در آن تدبّر مى کنند. گروهى نیز بدان عمل مى نمایند; و آنکه بتواند همه مراتب را داشته باشد, «طوبى له وحُسْنُ مآب».
    این تقسیم بندى, مؤیّد هم دارد. در روایتى از امام صادق(ع) نقل شده است:
    کتاب اللّه على أربعة: العبارة للعوام, الاشارة للخواص, اللطائف للأولیاء, والحقائق للأنبیاء.4
    نصیب عده اى از قرآن, عبارات و ظاهر آن است و عده اى, ظاهر را اشاره به معناى خاصّى مى دانند. اولیاى الهى به لطائفى از آیات الهى پى مى برند و انبیا با توجّه به بطون آیات الهی5 و مراتب درک به حقایقى مى رسند که دیگران از رسیدن به آن عاجز هستند.
    البته ذکر این نکته ضرورى است که امامان شیعه نیز به حقیقت قرآن پى برده اند و به آنچه از فهم مردمان عادى دور بوده است, آگاه بوده اند. در این جا به روایات مربوط به بطون قرآن اشاره اى مى کنیم; چون اثبات بطن براى قرآن, در واقع تأکیدى است بر اینکه اولاً فهم همه انسانها از قرآن برابر نیست. ثانیاً ظاهر و باطن هم امرى نسبى است و آنچه براى شخصى باطن آیه اى محسوب مى شود, براى دیگرى ظاهر است و بالعکس;6 و این بحث مهمى است.
    در مورد بطون قرآن, دو سؤال مطرح است: یکى اینکه آیا قرآن بطن دارد؟ دوم اینکه تعداد این بطون, چند تاست؟
    در پاسخ به سؤال اوّل باید گفت: قرآن علاوه بر ظاهر, باطنى دارد و روایات, این نکته را ثابت مى کند. امام صادق(ع) فرمود:
    انّ للقرآن ظهراً و بطناً.7
    این روایت, علاوه بر «اصول کافى» در «من لایحضره الفقیه», «محاسن» برقى و «تفسیر عیاشى» با سندهاى متفاوت, نقل شده است.
    در حدیث دیگرى, جابر نقل مى کند که از امام باقر(ع) از تفسیر آیه اى پرسیدم. حضرت پاسخ داد. دوباره پرسیدم. جواب دیگرى داد. درباره اختلاف دو جواب سؤال کردم. حضرت فرمود:
    ییا جابر! انّ للقرآن بطناً و للبطن ظهراً.8
    البته در کتاب «محاسن», این روایت به گونه دیگرى هم آمده و به جاى «للبطن ظهراً», «للبطن بطناً» آمده; ولى این اختلاف, مانعى براى وجود بطن براى قرآن نیست.
    امّا درباره سؤال دوم که قرآن چند بطن دارد, مشهور است که تا هفتاد بطن براى قرآن ذکر نموده اند; امّا نه عدد هفت و نه هفتاد, روایت معتبرى ندارند. اگر هم این اعداد درست باشد, فقط کثرت را اثبات مى کند; چون در عرف ـ و بخصوص در فرهنگ آن زمان ـ از این اعداد براى همین مقصود استفاده مى شده است. نگارنده هنوز هیچ حدیث معتبرى مبنى بر وجود داشتن هفتاد بطن براى قرآن نیافته است و ظاهراً این اعداد, تنها شهرت دارند. البته در مورد هفت بطن هم فقط یک روایت در «عوالى اللئالى» وجود دارد که در آن آمده:
    انّ للقرآن ظهراً وبطناً ولبطنه بطن الى سبعة أبطن.9
    مولانا در «مثنوى» درباره بطون قرآن, تعبیر به جانِ قرآن کرده است:

    تو ز قرآن اى پسر ظاهر مبین دیوْ آدم را نبیند جز که طین
    ظاهر قرآن چو شخص آدمى است که نفوسش ظاهر و جانش خفى است10

    و در جاى دیگر, هدایت انسان را در گرو ورود به لایه هاى معانى قرآن مى داند:

    که ز قرآن گر نبیند غیر «قال» این عجب نبود ز اصحاب ضلال
    کز شعاع آفتاب پر ز نور غیر گرمى مى نیابد چشم کور11

    به عقیده مولوى باید علاوه بر گرمى خورشید به فوائد دیگر آن نیز پى برد و از آن بهره جست; چرا که در غیر این صورت, انسان به گوهر هدایتْ دست نخواهد یافت.
    بعد از این مقدمه به جستجوى دو مطلب در روایات مى پردازیم:

    1) تعریف انس با قرآن;
    2) شناخت نظامى که در روایات مربوط به انس با قرآن وجود دارد, به طورى که هر کس به فراخور حال خویش مى تواند از این منبع فیض الهى بهره گیرد. این نظام طولى از نگهدارى قرآن در منزل شروع مى شود و تا بالاترین مرتبه آن, یعنى عمل به قرآن, ادامه مى یابد. البته در پایان این نوشتار, از یک مرتبه بالاتر ـ که در این تقسیم بندى نمى گنجد ـ سخن خواهیم گفت.
    اگر این نظامْ مورد پذیرش قرار گیرد, ثمره مهمّى خواهد داشت و آن, حصول (اخلاقِ تبلیغ) است. سیره پیامبر(ص) در جذب افراد به اسلام, این گونه بوده که همه را به
    یک دید, نگاه نمى کرده است و حتّى در صورتى که افراد از نظر پذیرش احکام اسلام, با هم برابر بوده اند, به یکباره آنها را به بالاترین مراتب یک حکم دعوت نمى کرده است و این, رمز موفّقیت ایشان بوده و مى تواند درس بزرگى براى مربّیان جامعه باشد.
    ثمره دیگر آن, این است که قرآن از مهجوریت خارج مى شود و هرکس براساس توان خویش از آن, بهره مى گیرد. یکى ممکن است قرآن را فقط قرائت کند و دیگرى در آن بیندیشد و افرادى هم آن را راهنماى خویش قرار دهند و بدان عمل کنند.

    1) اُنس با قرآن
    (انس) در لغت, معنایى مقابل (وحشت) دارد12 و انس انسان به چیزى, بدین معناست که از آن, هیچ وحشت و اضطرابى ندارد و همراه با آن به آرامش مى رسد. انسانِ کمال طلب, فقط به امور مادّى بسنده نمى کند و به سوى هدفهاى والاترى گام بر مى دارد. لذا وحشت و تنهایى خود را در پناه امور معنوى زائل مى کند. در روایات, به انس با علم و معرفت به قرآن و ذکر خدا سفارش شده است.
    امام على(ع) فرمود: «هر کس با قرآن انس گیرد, از جدایى دوستان, وحشتى نخواهد داشت».13 ایشان همچنین در جواب گروهى که هنگام سفر از ایشان توصیه اى خواسته بودند, فرمود: اگر به دنبال مونسى مى گردید, قرآن برایتان کافى است.14
    آن حضرت در مناجات خویش با خدا چنین زمزمه مى کند:
    اللّهمّ انّک آنسُ الآنسین لأولیائک… إن أوحَشَتْهُمُ الغربة آنسهم ذِکرُک.15
    پروردگارا! تو براى دوستانت مأنوس ترین مونسهایى و اگر غربتْ آنان را به
    وحشت اندازد, یاد تو مونس تنهایى آنهاست.
    امام سجاد(ع) فرمود:
    اگر هم هیچ موجودى بر روى زمین زنده نماند و من تنها باشم, مادام که قرآن با من است, وحشتى نخواهم داشت.16
    تعبیرات این چنین در سخنان ائمه(ع) فراوان وجود دارد و معمولاً براى تأکید بر موضوعات مهم, این گونه سخن گفته اند; خصوصاً در مورد قرآن که «تبیاناً لکلّ شىء»17 است. آنچه انسان در مسیر هدایت به آن نیاز داشته باشد, در قرآن پیدا مى کند. حتّى اگر انسان در معرض ترنّم آیات الهى قرار گیرد و به آیات آن گوش بسپارد و قصد التذاذ معنوى از آن را نداشته باشد, به ایمانش افزوده مى شود و احساس آرامش مى کند:
    انّما المؤمنون اذا ذکر اللّه وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایماناً.18
    آنهایى که در محافل قرآنى حضور داشته اند و تا اندازه اى با معانى آن نیز آشنا بوده اند, با شنیدن آیات رحمت به شوق آمده و مسرور گشته اند و از شنیدن آیات عذاب, حالت حزن به خود گرفته اند و در مجموع, ایمانشان استوارتر گشته است; چرا که قرآن, هم مى تواند موجبات لذّت معنوى را فراهم کند و هم کتاب عمل باشد. امام صادق(ع) فرمود:
    به دنبال مونسى بودم که در پناه آن, آرامش پیدا کنم, آن را در قرائت قرآن یافتم.19
    2) مراتب انس با قرآن
    نظام پیشنهادى یى که از مجموع روایات مربوط به قرآن به دست مى آید ـ چنانکه گفتیم ـ از نگهدارى قرآن در خانه آغاز مى شود و با بالاترین درجه, یعنى عمل به قرآن, پایان
    مى یابد. مراتب علم به قرآن و بطون آن (که به طور تفصیلى هم به آنها اشاره خواهد شد) عبارت اند از:
    الف) نگهدارى قرآن در خانه;
    ب) نگاه کردن به آیات قرآن;
    ج) گوش فرادادن به تلاوت قرآن;
    د) تلاوت قرآن;
    هـ) تدبّر و تفکّر در قرآن;
    و) عمل به قرآن.
    در مورد مراحل فوق, روایات زیادى وجود دارد که براى هر مرتبه, نمونه اى آورده مى شود و سعى خواهد شد تا روایاتى که از سند معتبرترى برخوردار باشند, انتخاب شود. البته معمولاً در هر مرتبه, تعداد روایات به حدّى است که احتمال صدور آن را تقویت مى کند. متأسفانه در زمینه سند و راویان روایاتى که منشأ حکم و فتوا نیستند, کار زیادى صورت نگرفته است و چون این روایات در محافل علمى مورد نقد و بررسى واقع نمى شده اند, بسیارى از راویان آنها نیز مورد تحقیق رجالى قرار نگرفته اند و لذا در بعضى کتب رجالى, حکم به مجهول یا مهمل بودن آنها مى شود. به نظر مى رسد اگر روش خاصّى در مورد این گونه روایات به کار گرفته شود, بسیارى در این روایات و راویان آنها از مهجور بودن خارج خواهند شد. فعلاً پیشنهاد ما همان استفاضه است (یعنى در هر موضوع, روایات را باید کنار یکدیگر قرار داده, در مورد صدور آنها قضاوت نماییم).
    الف) نگهدارى قرآن در خانه
    از زمانهاى قدیم, تبرّک جستن به اشیاى خاص و نگهدارى آنها در خانه, میان مردم مرسوم بوده است. توصیه به نگهدارى قرآن در منازل که در روایات ما وجود دارد, شاید یک علّتش این باشد که مردم از آن خرافاتْ دست بردارند و به جاى آنها به کلام الهى تبرّک جویند. لذا امام صادق(ع) فرمود:
    انه لیعجبنى أن یکون فى البیت مصحف یطرّد اللّه عزّوجل به الشیاطین.20
    در شگفتم از اینکه قرآنى در خانه است و شیاطین به واسطه آن از خانه دفع مى شوند.
    پایین ترین مرتبه انس با قرآن نیز ـ چنانکه گفته شد ـ نگهدارى آن در منزل است که اگر کسى قادر نیست که هیچ گونه ارتباطى با قرآن داشته باشد, لااقل آن را در منزل نگهدارى کند. حتى اگر این معنا هم در نظر مبارک امام نباشد, نگهدارى قرآن در منزل, به مصلحت انسان است که در روایت به آن اشاره شده است.
    روایاتى هم داریم که در تعارض با این روایت است و نگهدارى قرآن را بدون نگاه کردن به آن و یا بدون تلاوت آیات آن, مذموم شمرده است; ولى همان طور که گفته شد, حلّ تعارض به سبب اختلاف رتبه افراد است. معلوم است شخصى که توان نگاه کردن به قرآن و قرائت آن را ندارد, حداقل کارى که مى تواند انجام دهد, این است که قرآن را در منزلْ نگهدارى نماید و این امر, مصادیقى در جامعه دارد; درست مثل نماز خواندن که اگر کسى قادر به خواندن آن نیست, حداقل باید با ایما و اشاره, آن را به جاى آورد.
    علاوه بر دو احتمالى که گفته شد, احتمال سومى نیز وجود دارد که توصیه به نگهدارى قرآن در آن زمان,براى حفظ قرآن بوده است تا نسخه هاى قرآن, متعدد باشد و از بین نرود. لذا امام صادق(ع) براى جلب توجّه, این گونه تعبیر آورده تا مردم تشویق به نگهدارى قرآن شوند; ولى این احتمال, مؤیّدى ندارد. اگر روایت نبوى بود, شاید این احتمالْ تقویت مى شد.

    ب) نگاه کردن به قرآن
    در مورد نگاه کردن به قرآن, روایاتى وجود دارد که آن را نوعى عبادت شمرده است. ابوذر از رسول خدا نقل مى کند که فرمود: «نگاه کردن به قرآن, عبادت است».21 در
    روایت دیگرى از پیامبر(ص) آمده است:
    «اُعطوا أعینکم حظّها من العبادة», قالوا: «وما حظّها من العباده؟», قال: النظر فى المصحف والتفکّر فیه والاعتبار عند عجائبه.22
    «چشمانتان, بهره اى از عبادت دارند که باید به آنها ببخشید». سؤال کردند: «نصیب آنها از عبادت چیست؟». فرمود: نگاه کردن به قرآن و فکر کردن در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن.
    البته روایت دوم, دلالت بر تدبّر در قرآن نیز دارد که در مراحل بالاتر است; امّا با توجّه به روایت ابوذر, اگر کسى فقط نگاه هم به قرآن بکند, نوعى عبادت است و روایت دوم, در مقامِ قیدِ اطلاق روایت اوّل نیست; چون قرینه خارجى داریم. وقتى نگهدارى قرآن در منزل سفارش شده است, قطعاً نگریستن به آیات آن, ارزش بیشترى دارد.
    ج) گوش فرادادن به قرآن
    قبل از مرتبه قرائت, گوش دادن به قرآن است. اگر کسى به هر دلیل از قرائت قرآن ناتوان است, مى تواند به آن گوش فرا دهد. پیامبر(ص) این تقدّم و تأخّر رتبه استماع و قرائت را در روایتى چنین بیان فرموده است:
    من استمع الى آیة من کتاب اللّه تعالى کتب له حسنة مضاعفة, و من تلاها کانت له نوراً یوم القیامة.23
    هرکس به آیه اى از کتاب خدا گوش فرا دهد, خداوند براى او حسنه مضاعف مى نویسد و هرکس آن را تلاوت کند, [آیات آن] همچون نورى در قیامت برایش جلوه خواهد کرد.
    کلینى در «اصول کافى» از امام سجاد و امام صادق(ع) نقل مى کند:
    من استمع حرفاً من کتاب اللّه عزوجل من غیر قرائةٍ کتب اللّه له حسنة ومحا عنه
    سیّئة و رفع له درجة.
    24
    اگر کسى حرفى از کتاب خدا را فقط گوش کند و تلاوت هم نکند, خداوند برایش حسنه مى نویسد و گناهى از او محو نموده, درجه اش را بالا مى برد.
    مضمون این روایت به گونه اى نیست که قبول آن مشکل باشد. در بعضى روایات, براى کارهاى کوچک, ثواب زیادى وعده داده شده است که معمولاً قبول کردن آن مشکل است. بسیارى از این گونه روایات, جعلى هستند; خصوصاً در باب قرآن که براى ترتیب و تشویق مردم به قرائت آن, برخى از افراد نادان, روایات فراوانى جعل مى کردند و حتّى زمانى که آن جاعلانْ مورد اعتراض پیامبر(ص) واقع مى شدند, پاسخ مى دادند که این روایات به نفع شماست و مردم, بیشتر به قرآن روى مى آورند!
    نقل شده که به ابوعصمه گفتند: «تو از کجا و به چه طریق, احادیثى در فضیلت قرآن و سوره هاى آن از عکرمه و ابن عباس نقل نمودى؟». گفت: چون من مردم را از قرآن روگردان و به «فقه» ابى حنیفه و «مغازى» محمد بن اسحاق مشغول دیدم, این احادیث را وضع کردم.
    حاکم نیشابورى از یکى از زُهّاد نقل نموده که به وى گفتند: «چرا احادیثى در فضیلت قرآن و سوره هاى آن ساختى؟». وى همین جواب ابوعصمه را داد. آن گاه به وى گفتند: «مگر نشنیده اى که پیامبر(ص) فرمود هر کس بر من دروغ ببندد, جایگاهش پر از آتش گردد؟». گفت: من بر وى دروغ نبستم; بلکه به نفع وى حدیث ساختم!25
    خوشبختانه, روایتى که در مورد گوش فرا دادن به قرآن نقل کردیم, به گونه اى نیست که احتیاج به توجیهى داشته باشد; گرچه امام(ع) از مقام تأکید هم دور نبوده است. صحبت از نوشتن ثواب و پاک کردن گناه در ازاى قرائت حرفى از قرآن است و امرى طبیعى به نظر مى رسد.
    د) تلاوت قرآن
    در قرآن کریم آمده است کسانى که کتاب خدا را تلاوت کنند, مشمول اجر و فضل خداوند مى گردند:
    ان الّذین یتلون کتاب اللّه و أقاموا الصلاة وأنفقوا مما رزقناهم سرّاً وعلانیة یرجون تجارة لن تبور لیوفیهم أجورهم و یزیدهم من فضله انّه غفور شکور.26
    آیات دیگرى نیز در مورد سفارش به قرائت قرآن و بیان ثمرات آن, در کتاب الهى آمده است; ولى چون هدف این نوشتار, بیان نظام موجود در روایات است, از آوردن آنها صرف نظر مى کنیم.
    شایان ذکر است امور اخلاقى یى که در قرآن به آنها تصریح شده, اهمیّت بیشترى دارند و بحث اثبات صدور و امثال آن که درباره روایات وجود دارد, در این دستورات اخلاقى مطرح نیست. یکى از این امور, همین تلاوت قرآن است که در آیات متعددى به آن تصریح شده است.
    بعد از نگهدارى, نگاه کردن و گوش فرا دادن به قرآن, مرتبه تلاوت آن است. کسانى که توانایى قرائت قرآن را دارند, نباید آن را در خانه معطّل بگذارند. قبلاً در روایتى گفته شد که وجود قرآن در خانه, باعث دور شدن شیاطین است و ظلمت را از خانه بیرون مى افکند. در این روایت اشاره شد که اگر در خانه, قرآن تلاوت بشود, نور به جاى ظلمت مى نشیند; خیر زیاد مى شود و توسعه براى اهل آن خانه حاصل مى شود و همان گونه که ستاره هاى آسمانْ زمین را روشن مى کنند, خانه اى که در آنْ قرآن تلاوت مى شود, براى اهل آسمان نیز نورانى جلوه مى کند. گرچه در مساجد و مکانهاى دیگر هم مى توان قرآن را تلاوت کرد, امّا چرا خانه ها را در معرض این نور و رحمت الهى قرار ندهیم؟
    پیامبر اکرم(ص) فرمود:
    ان البیت اذا کثر فیه تلاوة القرآن کثر خیره واتّسع أهله و أضاء لأهل السماء کما
    تضىء نجوم السماء لأهل الدنیا.
    27
    در روایتى دیگر, امام صادق(ع) فرمود:
    القرآن عهد اللّه الى خلقه ینبغى للمرء المسلم أن ینظر فى عهده وأن یقرأ منه فى کلّ یوم خمسین آیة.28
    قرآن, میثاقى است بین خالق و مخلوق و شایسته است یک مسلمان, هر روز به این عهدنامه نظر کند و [حداقل] پنجاه آیه از آن را بخواند.

    هـ) تدبّر در قرآن
    یکى از عالى ترین مراحل ارتباط با قرآن, اندیشیدن در آیات الهى است:
    أفلا یتدبّرون القرآن ولو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً.29
    با تدبّر در قرآن, مى توان به این نتیجه رسید که قانون کلّى در مورد انسان و بقیه کائنات, تحوّل و دگرگونى است, هم در قول و هم در عمل; امّا قرآن این گونه نیست. به قول علامه طباطبایى, قرآنْ کتابى است در برگیرنده قوانین فردى و اجتماعى, مسائل مربوط به مبدأ و معاد, قصص, عبرتها و پندها و… که به تدریج نازل گردیده و با گذشت ایّام, دستخوش تغییر و تحوّل نمى گردد.30
    تدبّر در قرآن, علاوه بر فوائد علمى, نتایج شخصى هم دارد. طبق آیه اى که گذشت, با تفکّر و تدبّرِ در آیات قرآن, مشخص مى شود که آیات آن, هیچ گونه اختلافى با یکدیگر ندارند. لذا آیات مى توانند یکدیگر را تفسیر کنند و این فایده بسیار مهمّى بود که علاّمه طباطبایى در پرتو آن به تفسیر قرآن با قرآن رسید. ایشان ذیل همین آیه, امکان تفسیر قرآن با خود قرآن را نتیجه گرفته است. صاحب «مجمع البیان» نیز از آیه «أفلا یتدبّرون
    القرآن…» به همین نتیجه رسیده است.31
    نتیجه مهم دیگر, این است که چون احکام قرآنى در معرض تغییر و تحوّل قرار نمى گیرند, لذا این شریعت تا قیامت استمرار دارد.32
    از لحاظ شخصى نیز انسان با تدبّر در آیات قرآن و مجسّم کردن مبدأ و معاد, هم داستان خلقت انسان برایش یاد آورى مى شود و هم آینده را پیش روى خود مى بیند. روایاتى وجود دارند که در آنها توصیه شده از قرائت آیات رحمت, مسرور و از قرائت آیات مشتمل بر وعده عذاب, محزون شوید. غزالى در کتاب «کیمیاى سعادت» از ابوذر نقل مى کند که پیامبر(ص) یک ثلث شب, این آیه را تکرار مى کرد که: ان تعذّبهم فانّهم عبادک وان تغفر لهم فانّک أنت العزیز الحکیم.33
    از امام على(ع) نقل شده است که قرآن را به سرعت قرائت نکنید و در پى آن نباشید که سوره را به آخر برسانید; قلوبتان باید به خشوع درآید.34 آن حضرت در بیان دیگرى فرمود: قرآن را یاد بگیرید که بهترین سخن است و در آن اندیشه کنید که چون بهار است.35
    نکته مهم این فرمایش حضرت, آن است که در مرحله یادگیرى فرموده «بهترین سخن» است; ولى در مرحله تفکّر و اندیشه, آن را به «بهار» تشبیه کرده است; بهارى که فصل رویش و زندگى است.
    و) عمل به قرآن و تمسّک به آن
    آنچه ادیان الهى را از یکدیگر جدا کرده, احکام و دستوراتى است که هر دین براى
    خود داشته است; وگرنه از نظر اعتقادى و نظرى , تمام ادیان, دعوت به توحید کرده اند و در این مسئله, همه با هم مشترک بوده اند. قبل از ظهور اسلام نیز در دوران جاهلیت, فرهنگ و عادات خاصّى در مورد ازدواج, اقتصاد و روابط اجتماعى وجود داشته است. با نزول قرآن, دوران تبیین فرهنگ اسلامى به آرامى شروع شد و بسیارى از احکام, خصوصاً احکام معاملات, به شیوه سابق ادامه یافت و تعداد زیادى احکام جدید هم از طرف خداوند و به واسطه پیامبر(ص) به مردم ابلاغ شد.
    محور همه این دستورات, قرآن بود. به شهادت روایات, هر آنچه مردم براى زندگى دینى به آن نیاز داشتند, در قرآن آمده بود. اصول سنّت پیامبر(ص) نیز در قرآن وجود داشت و حداقل, مخالفتى با اصول موجود در قرآن نداشت و پیامبر(ص), تبیین و تفسیر همان اصول را در قالب سنّت به مردم عرضه مى کرد: و أنزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس ما نزّل الیهم.36
    اجراى قوانین موجود در قرآن در زمینه هاى مختلف و خصوصاً اقتصاد, جامعه آن روز را به گونه اى در آورده بود که حتّى با شاخصهاى تعریف شده امروزى, جامعه اى موفّق بود.37 آسیبهاى فرهنگى یى که امروزه از ناحیه مسائل اقتصادى متوجّه جوامع است, در آن ایّامْ مشاهده نشده است. مفاهیم زیبایى چون انفاق, صدقات, مواسات و… به بهترین نحو در آن زمان تحقّق پیدا کرده بود. حتّى جلوه هاى معنوى آن زمان که در تاریخ ضبط شده است, انسان را به شگفتى وا مى دارد که با وجود مشکلات و درگیرى ها و غزوات پیامبر(ص), باز هم مجالس و محافل قرآنى برپا بوده است و همان طور که گفته شد, حضرت, خانه افراد را از صوت قرآن صاحبان آنها مى شناخته است. در یک کلام: قرآن در متن زندگى مردم, حضور داشته است.
    تعبیرات مختلفى از پیامبر(ص) و ائمه(ع) در مورد عمل به قرآن رسیده است و تعبیراتى دیگر, مثل «اتّباع», «تمسّک» و «حق التلاوة» نیز بیان شده که ناظر بر عمل به قرآن
    است. به تعدادى از این روایات, اشاره مى کنیم.
    پیامبر اسلام فرمود:
    اعملوا بالقرآن أحلّوا حلاله وحرّموا حرامه واقتدوا به ولا تکفروا بشىء منه.38
    به قرآن عمل کنید و حلالش را حلال شمارید و از حرامش اجتناب کنید و به آن اقتدا نموده, به هیچ چیز آن کفر نورزید.
    در روایت دیگرى امام على(ع) فرمود:
    ییا حملة القرآن! اِعملوا فان العالم من عمل بما علم و وافق عمله علمه و سیکون أقوام یحملون العلم لایجاوز تراقیهم, یخالف سریرتهم علانیتهم.39
    اى کسانى که عالِم به قرآن هستید, به آن عمل کنید; چون عالم کسى است که به آنچه مى داند, عمل مى کند و عمل او مطابق علمش است. به زودى مردمى خواهند آمد که علمشان از گلوهاى آنها تجاوز نمى کند و باطنشان با رفتار ظاهر آنها مخالف است.
    تا زمانى که پیامبر(ص) در میان امّت بود, مردم مکلّف بودند به آنچه که ایشان امر مى کند, عمل کنند و از آنچه نهى مى کند, دورى گزینند; چون او همان احکام الهى را مى گفت و کلامش, کلام وحى بود و بعد از خود نیز امّت را به قرآن و عترت ارجاع داد.40 علّتش هم این بود که عترت او چیزى غیر از قرآن نمى گفتند و آنها هم در مقام تبیین و تفسیر کلام خدا بودند.
    امام على(ع) در تعبیر زیبایى فرموده است که «قرآن باید چون لباس زیرین, همیشه با انسان باشد», که البته افرادى با این خصوصیّات, تعدادشان کم است:
    طوبى للزاهدین فى الدنیا الراغبین فى الآخرة, اولئک قوم اتخذوا القرآن شعاراً.41
    خوشا به حال زاهدان در دنیا, کسانى که به آخرت میل دارند و قرآن را چون لباس زیرین خویش قرار دادند!
    یکى از واژه هایى که در قرآن براى عمل به آن آمده است, «حق تلاوت» است:
    الذین آتیناهم الکتاب یتلونه حقَّ تلاوته أولئک یؤمنون به ومن یکفر به فأولئک هم الخاسرون.42
    کسانى که کتاب آسمانى را به آنان داده ایم و آن را چنانکه باید مى خوانند, ایشان اند که بدان ایمان دارند; ولى کسانى که کفر ورزیدند, همانان اند که زیانکاران اند.
    مراد از کتاب آسمانى, هم مى تواند تورات و انجیل باشد و هم قرآن. در هر حال, مراد از «حق التلاوة», عمل به قرآن است.43 امام صادق(ع) درباره این آیه مى فرماید:
    یعنى آیات قرآن را با ترتیل بخوانند و در آن اندیشه کنند. به احکام آن عمل کنند. به وعده هایش امیدوار باشند و از عذابهاى وعده داده شده بترسند. از قصّه هاى آن عبرت گیرند.به آنچه در آن دستور داده شده, عمل کنند و از آنچه نهى شده,پرهیز نمایند. به خدا قسم, «حقّ تلاوت» به معناى حفظ آیات و قرائت آنها نیست…; بلکه باید در آیاتش تدبّر نموده, به آنها عمل نمود. خداوند مى فرماید: اى پیامبر! قرآن, کتابى مبارک است که به سوى تو فرستادیم تا مردم در آیات آن تدبّر کنند.44
    علاوه بر آنچه در مورد عمل به قرآن از جهت اثباتى بیان شد و روایات آن ملاحظه گردید, روایاتى در مذمّت عمل نکردن به قرآن وجود دارد که براى تأیید و تأکید مطلب به آنها نیز اشاره اى داریم. رسول خدا فرمود:
    یأتى على الناس زمانٌ القرآن فى وادٍ و هم فى وادٍ غیره.45
    زمانى فرا مى رسد که مردم و قرآن در دو وادى مختلف قرار مى گیرند (به آنچه
    قرآن مى گوید, عمل نمى کنند).
    در روایت دیگرى پیامبر(ص) فرمود:
    هر کس قرآن را یاد بگیرد و به آن عمل نکند و دوستى دنیا و زینت آن بر او چیره شود, سزاوار عذاب الهى است و همرتبه با یهود و نصاراست که کتاب [خدا] را پشت سر انداختند.46
    علاوه بر روایات فوق, روایات دیگرى نیز وجود دارد که از عمل نکردن به قرآن نهى کرده اند.47 این قسمت را با گزیده اى از دعاى امام سجاد(ع) که در مورد ختم قرآن است, به پایان مى بریم:
    خداوندا! بر محمد و آلش رحمت فرست و ما را از کسانى قرار ده که به ریسمان عهد و پیمان قرآن چنگ مى زنند و از امور متشابه به پناهگاه محکمش پناه مى برند, و در سایه پر و بالش مى آسایند و به روشنى صبحش راه مى یابند و به اشراق روشنگرى اش راه مى جویند و از چراغش مى فروزند و از غیر آن, هدایت نمى طلبند.48



    مهدی اخویان ::: چهارشنبه 86/4/20::: ساعت 1:49 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 3
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :24377

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    فعالیتهای قرآنی - فرهنگی بسیج دانشگاه آزاد ساوه
    مهدی اخویان
    دانشگاه آزاد ساوه بسیج دانشجوئی

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    فعالیتهای قرآنی - فرهنگی بسیج دانشگاه آزاد ساوه

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<